BX Sport La construction des
Citroën

"BX Sport"

Maaliskuussa 1985 Citroen lanseerasi markkinoille rajoitetun 2500 kappaleen erikoissarjan BX-mallista. Sarjan valmistusmäärää kuitenkin lisättiin kysynnän mukaan. Kun lasketaan myös vuoden -86 mallit, valmistusmäärää nousi lopulta 7500 yksilöön. Suomeen autoja on tuotu 24 kpl.

BX Sport perustui osin BX GT:n tekniikkaan. Moottoriin tehdyillä muutoksilla (mm. uusi kansi ja nokka-akseli, suuremmat venttiilit ja kahdet tupla-Solexit) sekä uudella pakoputkistolla teho nostettiin 126 hevosvoimaan. Kaasunestejousitus ja kallistuksenvakaajat jäykennettiin vastaamaan uutta suorituskykyä. Lisäksi Sport varustettin alumiinivanteilla ja 185/60-sarjan renkailla.

Koriin lisättiin komposiittimateriaalista valmistetut levikkeet: täysin uudet etu- ja takapuskurit, helma- ja lokasuojalevikkeet ja GTi:stäkin myöhemmin tuttu takaspoileri. Takapyöränaukko leikattiin niin, että takarengas näkyy melkein kokonaan. Korin etupäässä erona vakio-BX:ään on jäähdytysilman ohjainlevyt molemmilla puolilla autoa sekä pidennetty etupään hinauskoukku.

Sisustus on musta, paitsi urheilullisten penkkien keskiosat on verhoiltu "chevron velour'illa". Mittaristo on suoraan CX Turbosta. Muina varusteina ovat urheilullinen ratti, sumuvalot, keskuslukko, sähkölasit etuovissa ja sävylasit.

BX Sport on väriltään metallihopea, metallisiniharmaa tai punainen, eli Gris Renard, Gris Perle tai Rouge Valelunga. Suomeen ei tuotu yhtään punaista BX Sportia. Etuovissa on BX Sport tekstit. Mitään lisävarusteita BX Sportiin ei ollut mahdollista tilata.

BX Sportin takaosa

BX Sport sisältä

Kuvan autossa oleva nelivalojärjestelmä
on Cibién lisävaruste, eikä kuulu Sportin
alkuperäisvarustukseen. Samoin puoliksi
tummennetut takavalot ovat uudemmasta
mallista.
Lisää kuvia BX Sportista (26+36+22 KB)
More images about BX Sport.



Yleistä:
Mitat Mitat
BX Sport
Tyyppi XB sarja XJ
Moottori 1 905 cm3, tyyppi 159 B
Teho 126 hv DIN/5 800 rpm
Vääntö 172 Nm / 4 200 rpm
Kaasuttimet 2 x tupla-Solex C40 ADDHE
Renkaat Michelin MXV 185/60 R 14
Omapaino 1 010 kg
Paino etu-/taka-akselilla 618 kg / 392 kg
Ilmanvastuskerroin CX 0,325
Otsapinta-ala 1,92 m2

Suorituskyky:
BX Sport vs BX 19 GT vs BX 19 GTi
Sport GT GTi
Teho, hv/rpm 126/5800 105/5600 125/5500
Vääntömomentti, Nm/rpm 172/4200 158/3000 170/4500
Huippunopeus, km/h 195 185 198
Kiihtyvyys 0-100 km/h, s 8,9 10,0 8,9
Kiihtyvyys 0-400 m, s 16,4 17,1 16,4
Kiihtyvyys 0-1000 m, s 30,5 32,0 30,5

Mitä lehdissä kirjoitettiin BX Sportista?

Uusi Suomi 13.12.1985:

Käyttämällä lisähelmoja ja ilmanohjaimia taiten saadaan aikaan tehokas visuaalinen säväys; BX Sport on järeän näköinen auto jotenkin samaan tapaan kuin Audi Quattro.

Sportin henki on samanlainen kuin ulkonäkö antaa odottaa...

Moottorin käyntiääni on karhean ystävällinen ja voimanlähteellä ranskalaiset osoittavat, että turbo ei suinkaan ole ainoa autuaaksi tekevä ratkaisu voiman liikkeelle saamiseksi sylintereistä.

Sport on mahdollisimman helppo ajettava; se ei juurikaan piittaa millä vaihteella edetään, mutta tarvittaessa se hyökkää varsin rajusti liikkeelle.

Hengeltään tämä on ajamisesta nauttivan kuljettajan väline. Sportissa on liikkuvuuden tuntu ja riittämiin yksilöllisyyttä.

Apu:

Tavalliseen 19 GT -malliin verrattuna on kaasunestejousituksen jousipallojen tilavuus ja paine muutettu alustan jäykentämiseksi. Tämän huomaa selvästi kuoppaisilla hiekkateillä. Jousitus ei enää pysy perässä ja ote tien pinnasta irtoaa. Muuten BX Sport on vakaa ja nimensä mukaisesti urheilullisen tukevasti kulkeva auto tavallisilla teillä.

Citroen BX on erikoismalli. Sitikka-fani voi pitää mallia hyvän auton pilaamisena. Hänelle suosittelemme tavallista BX 19 GT:tä, joka on sivistyneempi ja hiljaisempi.

Seura:

BX Sport on erittäin hyvä ajaa ja Citroeniksi oikeastaan ihan normaali auto.

Kaarreominaisuudet ovat mitä parhaimmat. Kiihtyvyys on hyvä. Pakoputkisto on rakennettu päästämään urheilullista ääntä, mikä aiheuttaa ikävää melua juuri tuossa 120 km/h vauhdissa, mitä meillä pääsee ajamaan.

Helsingin Sanomat, 28.9.1985:

BX Sportin ulkoasu on rakennettu viimeisen muodin mukaan.

Sitkeyttä ei ole kuitenkaan uhrattu virityksellä, ja lyhyessä koeajossa moottori osoittautui hyvin joustavaksi.

Kaasunestejousitus on viritetty tanakammaksi kuin muissa BX-malleissa, mutta mukavuus on säilynyt. Nopea ja tarkka tehostettu ohjaus antaa erittäin hyvän käsiteltävyyden ja kokonaisuus tuntuu hyvin käteen käyvältä.


Yhteenvedon BX Sportista, BX-mallien klassikosta, koonnut Mikko Salonen.
Omistatko BX Sportin? Tai tiedätkö yksilön EAJ-990 vaiheista? Ota ihmeessä yhteyttä!


Takaisin Sitronen Oy:n kotisivulle.