.Panhard PL 17

Panhard PL 17 Relmax Tigre -62

.
TEKNILLISET TIEDOT
Moottoriilmajäähdytteinen 4-tahtinen, 2-sylinterinen boxer
851 cm3, 60 hv SAE
Vaihteet1+4 ohjauspylväässä
Pituus:4,58 m
Leveys:1,67 m
Korkeus:1,55 m
Rengaskoko:145x380
Jousitus:edessä 2 poikittaista lehtijousta
takana vääntösauvat, panhard-tanko

    Panhard on nykyään melko tuntematon merkki, vaikka Panhard & Levassor on yksi maailman ensimmäisistä autovalmistajista.

    Panhard PL 17:n edeltäjä Dyna Panhard oli vuonna -54 edistyksellinen auto. Sen kori oli valmistettu kokonaan alumiinista, joten se oli kevyt ja ruostumaton. Keveys (700 kg), etupyöräveto ja virtaviivainen muotoilu mahdollistivat 130 km/h huipunopeuden 42 hevosvoimalla. Tämä oli aikanaan paljon tavalliselta perheautolta. Moottorina oli ilmajäähdytteinen boxer.

    Dyna Panhardia käytettiinkin menestyksekkäästi myös kilpa-autona. Esimerkkinä Jyväskylän suurajoissa Dyna Panhardilla voitettin sellaiset vauhtimenijät kuin Triumph-Sport urheiluvaunut kaikilla pikataipaleilla.

    PL 17:n konehuonePanhard PL 17 kori valmistettiin jo tavallisemmin teräksestä. Omapaino on nyt 850 kg. Muotoilu säilyi samansuuntaisena, samoin tekniikka. Erikoisuutena on kokonaisuudessaan aukeava keula ja moottori, joka on kiinnitetty etupään erilliseen putkirunkoon.

    Panhard PL 17:ää valmistettiin myös urheilullisena Tigre-mallina. Tigressä oli tehokkaampi moottori (60 hv/6300 rpm SAE) ja enemmän varusteita kuin tavallisessa Standard-mallissa. Tiikerin tehonlisäys on saatu aikaan vaihtamalla Tiikeriin nokka-akseli, Zenith "38" kaksoiskaasuttaja, imusarjat ja pakosarjat. Koneesta on todella otettu tehoa ulos. Tämän voi todeta laskemalla litratehon, joksi tulee 70,5 hv! Tämä kestää vertailun mm BX Sportiin, jonka vastaava luku on 66,3 hv...

    Tigren vakiovarustelistaan kuuluivat:

    • kierroslukumittari
    • säädettävä kojelaudan valo
    • ikkunanpesin
    • sähkövirran pääkatkaisijalla
    • Michelin X -renkaat
    • avaimellä käännettävä startti
    • ovien hansikastaskut
    • etuistuimen selkänojan tuhkakuppi
    • trippimittari
    • kaksi ulkopuolista peiliä
    • täyssuuret vanteensuojukset
    • ulkoa säädettävillä ajovalot
    • suuntavilkut
    • etusituimen säätölaite
    • kivisuojukset
    • lämmityslaite
    • kaareva sisäpeili
    • iskunkestävät aurinkosuojat
    • kaksi sisävaloa, jotka toimivat ovia avattaessa
    • lukittava bensiinitankin korkki

    Myös PL 17 oli suosittu kilpavaunu. Esimerkkinä Monte Carlon kolmoisvoitto vuodelta 1961.

    Miten Panhard ja Citroen liittyvät yhteen? Citroen omisti Panhardin tehtaan 60-luvun loppupuolella, ennen merkin lakkauttamista. Myöhemmissä Panhardeissa on havaittavissa muotoilun samansuuntaisuutta verrattaessa Citroenin D-malliin.

    Panhardia mainostettiin sirona, kestävänä ja äänettömänä autona. Myyntivalttina olivat myös yli 1.000 voitettua maantiekilpailua ympäri maailman.



    Valokuvien Panhard Tigre Relmaxin omistaa Aarno Salonen. Auto on erinomaisessa alkuperäiskunnossa. Sitä on käytetty aikanaan kilpakäytössä ja kone on hieman viritetty Tigre. Todistajan mukaan auto on aikanaan kulkenut jopa 180 km/h!


Paluu sivulle "Millä itse ajamme"